Blog výživového specialisty

Jak získat lepší postavu do plavek!

Jak získat lepší postavu do plavek!

Každý z nás má jisté stravovací návyky a pokud nebojujeme s nějakou závažnější chorobou, většinou příčina naší nadváhy je spojena se stravováním a pohybem.

Nyní pominu pohyb, který je sice velmi důležitý a zaměřím se na jednoduchou úpravu jídelníčku, která vám pomůže. Na konci článku uvádím konkrétní rady.

Pokud patříte k těm lidem, co snídají, svačí, obědvají a večeří, máte jistou výhodu. Tělo přijímá živiny postupně a hospodaří s nimi dle potřeby. Pravidelnou konzumací, pokud se nepřejídáte a hlídáte si, co jíte, tělo až tak nevyvádíte z rovnováhy. Tukové zásoby neporostou tak razantně, protože tělo hospodaří s pravidelným příjmem energie.

Je jasné, že pokud budete alespoň orientačně vědět, jaký máte průměrný denní energetický příjem, dá se s váhou něco dělat mnohem lépe. Co je psáno, to je dáno a budete vidět jasnou realitu toho, čím se krmíte.
Doporučuji tento postup:
3 dny si zapisovat co všechno za den sníte a vypijete. Pak si vše zanést například do této aplikace (zdarma) http://www.kaloricketabulky.cz/, kde je obsáhlá databáze potravin i hotových jídel. Hned se dozvíte, na čem jste.

Pokud potřebujete zhubnout a nezačnete se více hýbat, je třeba, abyste přijímali méně kalorií.
Právě v této aplikaci uvidíte, který pokrm, který jíte, má nejvíce energie, a s tím se dá již pracovat.

Snídaně by se měla pohybovat kolem 1500 kJ, svačinky cca 400 kJ, oběd 1500-2000 kJ a večeře cca 1500 kJ.
Záleží ovšem na tom, jak moc potřebujete zhubnout. To vám většinou vysvětlí a poradí výživový poradce.

Hubnutí je jedna věc, ale je třeba mít na paměti, že důležitější je vaše zdraví. Aby tělo dobře fungovalo potřebuje všechny makroživiny (sacharidy, bílkoviny, tuky), dále pak vitamíny a minerály.
Je vždy výhodnější sníst kus pečiva například se šunkou či sýrem, než samotné pečivo. Naučit se jíst zeleninu častěji.

Nejvíce tloustneme po sacharidech a tucích.

Nyní k pečivu..

Můžu s čistým svědomím říci, že téměř vše co se prodává v běžném obchodě či pekárně a vypadá jako tmavé "celozrnné", tak je to většinou jen obyčejná bílá mouka dobarvená například karamelem. Celozrnné pečivo musí obsahovat nejméně 80 % celozrnné mouky. To ale v běžném obchodě jen tak nenajdete. Žitná mouka je sice lepší než pšeničná, ale pokud není celozrnná, nestačí to.
Bílá mouka má nízký glykemický index, takže za chvilku budete mít opět hlad a přiberete, protože se energie z potraviny do těla uvolní rychle. Naopak než tělo rozloží celozrnné pečivo, trvá to mnohem déle. Vše, co je v zrnu kvalitního, se dá při zpracování pryč a nechá se jen vnitřek zrna bez klíčku a slupky. Výživově je to prázdná potravina. Hezky po ní přibereme. Gluten (lepek) znamená česky lepidlo. Až 30 % západní populace má vyšší citlivost na lepek. U každého člověka se to projeví jinak – obezita, alergie, srdeční a autoimunitní choroby. Dnešní obiloviny jsou vyšlechtěny tak, aby obsahovaly až 40x více lepku, než před lety. Je to výhodné pro výrobce pečiva, hezky to lepí, levná výroba.

Uvidíte, co vaše tělo udělá cca již po týdnu, kdy provedete následující změnu. Koupíte balený chléb celozrnný, můžete zkusit i žitné knackebroty, kde je jen celozrnná žitná mouka, sůl a voda. Dle požadovaného kalorického příjmu si stanovíte jeho množství. V žádném případě není žádoucí pečivo, které kupujete vyřadit a sacharidy ničím nenahradit. To budete unavení a nebudete dobře fungovat.

Koukejte se také po mléčných výrobcích, kolik obsahují kJ na 100 g výrobku. Když má svačina ideálně obsahovat 400 kJ a jeden knackebrot obsahuje cca 150 kJ máte již malý prostor k tomu něco zakousnout. Je zde místo na např. ovofit, bílý jogurt, 30% sýr, šunku, zeleninu, nebo kousek ovoce. Hledejte a čtěte obaly.

Pokud omezíte pečivo (nahradíte kvalitním), vyřadíte buchty a veškerý cukr, za týden budete koukat, co vám vaše váha ukáže. Vyfouknete se, bříško bude vypadat o poznání lépe. Samozřejmě mějte na paměti omezení tuků, takže nejíst tučné maso, z kuřete kůži před úpravou sundat a nekupovat tučné vepřové.
Chuť se vám za pár dní změní a po cca 1-2 týdnech, když si dáte zpět do kávy cukr, už vám nebude chutnat a příště si ji dáte bez cukru.
Samozřejmě když se o tuto změnu pokusíte a několikrát za týden si dáte smažené hranolky se sýrem a jiné kalorické bomby, veškerá snaha je zbytečná, což je snad jasné. Energie z jídla se nemá kam vypařit, prostě se její nadbytek uloží do tuků.

Než do něčeho takového půjdete pozor!!
Nutné je projít kuchyni, spižírnu a všechny úkryty a zbavit se lákadel. Ve slabé chvilce to totiž sníte. Nechte si jen ovoce a hořkou čokoládu nad 70% kakaa. A i toho s mírou, ovoce jen dopoledne.

Zkuste to, není to tolik omezení a tělo vám bude vděčné, protože začnete hubnout, uleví se kloubům a všem orgánům.
Plavková sezona se blíží!


Nevíte si rady se svým zdravím?

Individuálním přístupem vás nasměruji ke zdravějšímu životnímu stylu. Zlepší se vaše zdraví.
Objednejte se na vstupní konzultaci. Udělám maximum proto, abych vám pomohla.

VSTUPNÍ KONZULTACE

(c) 2019 Ing. Soňa Vybíralová