Blog výživového specialisty

Co nekalého nám způsobí změna času 28.3.?

Co nekalého nám způsobí změna času 28.3.?

Březnový přechod na letný čas znamená to, že přijdeme o 1 hodin uspánku. To nezní tak dramaticky. Ale co to ve skutečnosti udělá s našim tělem a jak to zmírnit?

Naše tělo jede v cirkadiálním přesném rytmu. Když spíme pod 7-8 hodin denně tělo velmi vyčerpáváme a řítíme se do problému.

Studie dokázaly, že jen přechodem na letní čas následoval děsivý výskyt srdečních příhod. Tělo v noci nestíhá regulovat dostatečně krevní tlak. Když srdce trpí nedostatkem spánku, tak začne být rychleji. Objem krve pumpovaný krevním řečištěm se zvýší a tím i stoupne krevní tlak. Zároveň se projeví nárůst stresového hormonu kortizolu a důsledek je pak zúžení cév a zvýšení krevního tlaku.

Celou situaci zhorší pokles růstového hormonu, který se vyplavuje v noci a nedostatkem spánku se jeho přísun přeruší. Bez růstového hormonu se neobejdeme a výsledkem je kornatění tepen. Cévy prasknou - srdeční infarkt, nebo mozková příhoda.

Podzimní posun času, kdy můžeme spát déle naopak počet srdečních příhod klesá.

Téměř každý člověk nutnost spánku bagatelizuje. Koukáme do noci na televizi, nebo telefonů a pak se velmi divíme, že každý druhý umírá na kardiovaskulární onemocnění. A nemoci přicházejí již nějak brzy, jsme unavení a vyčerpaní. Kvalita života ve stáří je hrozná.

Nyní máme čas si na přechod na letní čas ještě zvyknout. Zkuste se naučit jít spát dříve. Zabírá opravdu čtení, které uklimbává. Nutné je nepoužívat bílé světlo, tedy do čtecí lampičky dát žlutou žárovku a večer již všude svítit jen sporadicky.

Další článek bude o vztahu spánku a diabetu.


Nevíte si rady se svým zdravím?

Individuálním přístupem vás nasměruji ke zdravějšímu životnímu stylu. Zlepší se vaše zdraví.
Objednejte se na vstupní konzultaci. Udělám maximum proto, abych vám pomohla.

VSTUPNÍ KONZULTACE

(c) 2020 Ing. Soňa Vybíralová